وبلاگ معین رسانه

۱۰ نکته طلایی ساخت فیلم صنعتی خوب

تصویربرداری فیلم صنعتی

 

ساخت فیلم صنعتی خوب

در ساخت یک فیلم صنعتی خوب، عوامل بسیاری مورد توجه قرار می گیرد که می‌توانند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت و موفقیت نهایی آن تأثیر بگذارند. در اینجا به 10 نکته کلیدی در ساخت این نوع از محتوای تبلیغاتی می‌پردازیم:

در ابتدا و قبل از ورود به مبحث اصلی باید در مورد تعریف فیلم صنعتی توضیح دهیم. فیلم صنعتی  به یک فیلم مستند گونه گفته می‌شود که سعی دارد با نمایش بخش‌های مختلف یک کارخانه تولیدی و صنعتی و یا نحوه ارائه خدمات در یک شرکت خدماتی مشتریان را با نحوه تولید و ارائه خدمات آشنا نماید و بتواند اعتماد مشتریان بالقوه را در استفاده از آن محصولات و خدمات جلب نماید. نمایش تجهیزات به کار رفته در بخش‌های مختلف خط تولید و نحوه رعایت استانداردهای لازم در حین تولید به همراه توضیحات هر بخش که به صورت نریشن روی آن قرار داده می‌شود می‌تواند بیننده را در جریان تمام فرآیند تولید و ارائه خدمات قرار دهد تا به همه سوالات موجود در ذهن مخاطب پاسخ دهد و به آگاهی او در زمینه انتخاب محصول و استفاده از خدمات بیفزاید.این فیلم باید یک موضوع و پیام قوی داشته باشد که به مخاطبان انگیزه‌ای برای تماشا دهد و به دلیل مستند بودن ارتباطی منطقی وبه دور از اغراق با آن‌ها برقرار کند.

حالا که با تعریف کلی از فیلم صنعتی آشنا شدید بیایید در خصوص نکات کلیدی که باید در ساخت فیلم صنعتی مورد نظر قرار‌گیرد بپردازیم:

شناخت نیاز مشتری در تبلیغات

1) درک نیاز مشتری و سفارش دهنده:

سفارش دهندگان فیلم های صنعتی که اغلب صاحبان صنایع تولیدی و صنعتی و یا شرکت های عمرانی و خدماتی می باشند برای نمایش توانمندی های تولید و ارائه خدمات خود نیازمند تیم حرفه ای برنامه سازی هستند تا بتواند ضمن نمایش این توانمندی ها سبب اثرگذاری روی مخاطبان آنها شده که در نهایت منجر به کسب سهم بیشتری از بازار های موجود و یا ورود به بازارهای جدید شود وسبب ارتقای رتبه در میان رقیبان آنان گردد.
شناخت درست از نوع کسب و کار مشتری و تولیدات و خدمات ارائه شده،به همراه توجه به اصول فنی،ایمنی ،کیفی و رقابتی آنها می تواند به فیلمساز این توان را بدهد که فیلمی متناسب با هویت برند و جایگاه هویتی و تجاری آنها بسازد که در راستای اهداف بازاریابی و مارکتینگ آن شرکت باشد.عدم توجه به این موضوع منجر می شود که یا مشتری علاقه ای به استفاده از آن فیلم نداشته باشد و یا نتواند اهداف مورد نظر مجموعه را به درستی پاسخ دهد و حتی با صرف هزینه های هنگفت باعث نتیجه عکس و  افت جایگاه آنها شود.

2) مزیت های ساخت و پخش فیلم صنعتی :

گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و فضاهای مجازی که به آسانی در اختیار همگان قرار گرفته و همچنین علاقه بیشتر مخاطبان به تماشای تصاویر به جای خواندن مطالب موجود در کاتالوگ‌ها و مجلات تبلیغاتی باعث شده تا فعالان صنعتی و تولیدی برای نمایش توانمندی‌ها و برتری‌های تولید و خدمات خود از این فیلم ها  برای نمایش در نمایشگاه‌ها و همایش های تجاری داخلی و بین المللی بهره بگیرند.اهمیت وجودی فیلم‌های صنعتی آن است که می‌تواند در مدت زمان کم مخاطب را با مجموعه فعالیت‌ها آشنا نموده و وجود تصاویر و صدای گوینده اثرگذاری بیشتری را به همراه خواهد داشت.فیلم های صنعتی به دلیل اینکه می تواند به صورت همزمان دو حس بینایی و شنوایی مخاطب را در اختیار قرار بگیرد دارای اثر گذاری بیشتری نسبت به تصاویر و متون داخل کاتالوگ های چاپی خواهد داشت و از طرفی هم ارسال آن به مشتریان در سراسر جهان و در بستر وب و  با یک دکمه امکان پذیر است به جای آن که به صورت فیزیکی بخواهد ارسال شود.

تصویربرداری فیلم صنعتی

3) نحوه ساخت و تصویربرداری فیلم های صنعتی:

اولویت ما به عنوان شرکت تبلیغاتی معین رسانه و با بهره‌گیری از تجربیات چندین ساله خود در تولید فیلم‌های تجاری و تبلیغاتی آن است که با حضور در مجموعه تولیدی و صنعتی با بخش‌های مختلف و نیز دغدغه‌های مدیران آن مجموعه آشنا شویم و نیز با شناخت کامل از نقاط قوت موجود و اهداف سفارش دهندگان اقدام به تهیه یک برنامه‌ریزی دقیق و سناریو کامل نماییم که پس از حضور عوامل تولید در لوکیشن کلیه مراحل ضبط تصاویر از بخش های مختلف طبق برنامه زمان بندی شده و متناسب با اهداف سناریو صورت پذیرد.این تکنیک ساخت فیلم مدت هاست توسط شرکت های بزرگ فیلمسازی و تبلیغاتی به کار گرفته می شود تا ضمن مدیریت زمان و هزینه تولید بهترین نتیجه حاصل شود. اهمیت این روش از ساخت فیلم‌های صنعتی در آن است که با اطمینان کامل از بخش‌های مختلف تصویربرداری صورت می‌گیرد و جای هیچگونه نگرانی بابت از قلم افتادن یک بخش خاص، دیگر وجود ندارد و در هنگام تدوین نیز تمامی تصاویر بر اساس اولویت آنها که در سناریو مشخص شده و مورد تایید مدیران قرار گرفته کنار هم قرار می‌گیرد و تبدیل به یک فیلم کامل و یکپارچه می‌شود.

 

4) مدت زمان یک فیلم فیلم صنعتی :بهترین زمان گذاشتن ریلز اینستاگرامی

مدت زمان یک فیلم یا مستند صنعتی بسته به نوع پروژه مشخص می‌شود که می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و با افزایش این مدت زمان به بیش از ۱۰ دقیقه ممکن است اثرگذاری خود را از دست بدهد و مخاطب دیگر حوصله دیدن ادامه آن را نداشته باشد. با این حال طبق تجربیات قبلی اگر فضای تولیدی صنعتی و نیز نوع تصویربرداری‌ها و تدوین جذاب باشد و به قول خودمان خوش ساخت باشد مخاطب متوجه گذر زمان نخواهد شد و وقت لازم را برای تماشای آن صرف خواهد نمود در غیر این صورت ممکن است در همان دقایق ابتدایی از دیدن ادامه فیلم منصرف شود.جالب است بدانید که بسته به نوع پروژه و سناریوی فیلم ممکن است برای تهیه و تولید همین کار پنج تا ده دقیقه ای تیم تولید مجبور باشد روزها و ساعت ها عملیات ساخت و تصویربرداری را انجام دهد تا به بهترین نتیجه دلخواه دست یابد.مثلا برای ضبط یک تایم لپس از یک پروژه عمرانی که ماه ها عملیات ساخت آن به طول می انجامد دوربین و تصویربردار باید به همان میزان در صحنه و در زمان های متنوعی از شبانه روزحضور داشته باشد تا بتواند به ضبط آن صحنه ها بپردازد.

 

5) تجهیزات مورد نیاز برای ساخت حرفه ای :

_ بسته به نوع پروژه و سناریوی مشخص شده از طیف گسترده‌ای از تجهیزات برای تولید استفاده می‌شود نظیر دوربین تصویربرداری (یک یا دو عدد)، برای ضبط نماهای متنوع مخصوصاً زمانی که لوکیشن دارای گستردگی زیادی است و یا برای ضبط نماهای معرف و ضبط جزئیات دستگاه‌ها و یا عملکرد پرسنل که جابجایی دوربین اصلی موجب صرف زمان و انرژی بیشتری می‌شود، از یک دوربین دیگر برای ضبط نمای جزئیات استفاده می‌کنیم که در زمان تولید صرفه‌جویی نماییم. از دیگر تجهیزات مورد نیاز می‌توان به کوادکوپترها یا همان Drone‌ برای ضبط نماهای هوایی (هلی شات) اشاره کرد که به دلیل قابلیت ضبط نماهای بکر و شگفت انگیز از هوا و از ارتفاع زیاد و همچنین قابلیت حرکت بدون محدودیت در میان خطوط تولید و تجهیزات به زیبایی تصاویر می‌افزاید.

تجهیزات ساخت فیلم صنعتی

 

_ استفاده از منابع نوری و پروژکتورها برای روشن‌سازی فضاهایی که به لحاظ کمیت نوری مناسب برای تصویربرداری نیستند و یا نیاز است با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی و فیلترهای رنگی جلوه ای خاص روی بخش‌های مختلف صحنه و یا روی تجهیزات ایجاد نمود. منابع نوری موجود در فضاهای صنعتی به دلیل استاندارد نبودن به لحاظ طیف رنگی که تولید می‌کنند به هیچ عنوان مناسب تصویربرداری نیستند و منجر به تغییر رنگ در تصویر حاصل خواهند شد به همین منظور یکی از وظایف تیم تولید استفاده از منابع نوری مناسب برای تصویربرداری می‌باشد تا بتواند جلوه طبیعی در رنگ پوست و یا رنگ تجهیزات و محصولات تولید شده در خط تولید را بازسازی نماید.هر چند این کار دارای زحمات جابجایی مکرر تجهیزات نوری می‌باشد اما آنچه که در نهایت در تصویر ضبط شده جلوه می‌نماید ارزش این زحمات را خواهد داشت از طرفی برخی اوقات برای دادن جلوه رنگی و فضای جذاب‌تر به لوکیشن تصویربرداری تیم نور پردازی از یک سری فیلترهای رنگی نیز استفاده می‌نماید که این موضوع تاثیر زیادی در حس و حال تصویر خواهد داشت.

_ استفاده از تجهیزات حرکتی برای دوربین که تصویربردار بتواند تصاویری بدون لرزش و روان ثبت نماید از دیگر تجهیزات به کار گرفته می باشد.به دلیل اینکه حرکت و جابجایی دوربین در حین ضبط می تواند منجر به لرزش های ناخواسته در تصویر شود بهتر است ضمن استفاده از استابلایزرهای دوربین،  تصویربردار نیز دانش کافی نسبت به بکارگیری این تجهیزات و نوع نماهایی که باید ضبط شود داشته باشد تا بتواند تصاویر بدون لرزش و نیز منطبق با نوع برنامه و بدون اغراق های تصویری که در ژانرهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد ضبط نماید.

_ استفاده از تجهیزات صدابرداری و میکروفون برای ضبط مصاحبه با مدیران و یا ضبط صداهای محیط در خطوط تولید با کیفیت مناسب و استاندارد که می تواند به طبیعی تر شدن تصاویر و مستندگونه بودن آن کمک زیادی نماید.همچنین انتخاب یک صداپیشه متناسب با نوع سفارش نیز دارای اهمیت زیادی است که بسته به پروژه می‌تواند آقا یا خانم باشد و تون صدای وی باید منطبق با نوع ساخت فیلم باشد که عدم توجه به این موضوع خود می‌تواند از اثربخشی فیلم بکاهد.

_ و در نهایت استفاده از عوامل تولید متخصص می‌باشد که بی‌شک نقش زیادی در کیفیت کار خروجی تولید شده دارد ،امروزه افزایش تعداد نفرات و تیم های فعال در این حوزه سبب شده تا سبک های متنوعی برای ساخت این نوع از فیلم ها بوجود آید که به عقیده ما تخصص تیم فیلم ساز و همسویی نگرش تیم و سفارش دهنده می تواند به خلق پروژه ای موفق بیانجامد.

 

هزینه ساخت فیلم صنعتی

6 )بودجه بندی و مدیریت زمان درساخت فیلم صنعتی:

هزینه ساخت فیلم‌های صنعتی کاملاً با نوع ساخت پروژه ،محل لوکیشن و تعداد روزهای تصویربرداری، نوع تجهیزات و همچنین تعداد نفرات و عوامل تولید مرتبط می‌باشد که با هماهنگی با سفارش دهنده در خصوص هر کدام از خدمات و نحوه ساخت فیلم قبل از پروژه مشخص و اعلام می‌شود. فیلم‌های صنعتی همچون یک فیلم سینمایی و طبق یک برنامه زمانبندی بودجه‌بندی و مرحله به مرحله تولید و ساخته می‌شود که توجه به بسیاری از مواردی که پیشتر ذکر شد می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه تولید شود.

 

تدوین فیلم صنعتی

7) مرحله تدوین و ساخت جلوه های ویژه در مستند صنعتی :

مرحله تدوین بی شک جزو مراحل تعیین کننده موفقیت مستند صنعتی به شمار می آید و آخرین مرحله تولید می‌باشد که دراین مرحله بر اساس سناریو تمامی پلان‌ها بازبینی شده و بعد از انتخاب کنار هم قرار می‌گیرند. می‌توان اینگونه گفت که انتخاب موسیقی مناسب برای فیلم صنعتی می‌تواند به عنوان زیربنای ساخت آن به شمار آید و ریتم اصلی فیلم را مشخص می‌کند و تعداد کات‌ها و یا استفاده از ترانزیشن‌ها کاملا منطبق با آن انتخاب و انجام می‌شود. نکته مهم در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی انطباق بین ریتم درونی و بیرونی می‌باشد که می‌تواند باعث اثرگذاری بیشتری شود و در ناخودآگاه مخاطب به شکلی روان و موزون به روایت داستان فیلم بپردازد.

8) استفاده از گرافیک رایانه ای در تدوین :

در ساخت فیلم‌های صنعتی در صورت لزوم از متریال‌های گرافیکی نظیر لوگوموشن، موشن گرافیک، اینفوگرافی و همچنین زیرنویس گرافیکی اسامی و بخش‌های مختلف نیز استفاده می‌شود که جداگانه توسط گرافیست و متصدی آن ساخته و در مرحله تدوین روی تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.در مستند های بلند تجاری معمولا نیاز به ساخت جلوه های ویژه کامپیوتری همچون نمونه های استفاده شده در تیزرهای تبلیغاتی و یا فیلم های سینمایی نمی باشد ولی به شکل های دیگری می تواند مثلا از متن و یا آبجکت ها گرافیکی و کامپیوتری یا (CGI_ ComputerGenerated Imagery) درون صحنه تصویربرداری شده استفاده نمود که بتواند به عنوان تکمیل کننده توضیحات مورد استفاده قرار گیرد. ذکر این مطلب ضروری می باشد که ساختار فیلم و نوع و تعدد ترنزیشن ها و جلوه های به کار رفته نباید به گونه ای باشد که منجر به خستگی چشم و پرت شدن حواس مخاطب از توجه به محتوای درونی فیلم شود که به تماشای تمام فیلم ادامه نداده و از آن صحنه ها عبور کند.

کارگردانی فیلم صنعتی

9)اهمیت نقش کارگردانی و مدیریت تیم تولید :

فضاهای صنعتی تولیدی و عمرانی به دلیل داشتن یک سری دستورالعمل‌های ایمنی و اجرایی به لحاظ تولید و تصویربرداری دارای مخاطراتی می‌باشد که در آن کارگردان به عنوان مسئول هدایت تیم ضمن رعایت موارد ایمنی و ایجاد هماهنگی بین عوامل تولید باید بتواند تصاویر مورد نظر خود را منطبق با سناریوی قبلی ضبط و تهیه نماید. بازیگران فیلم های صنعتی اغلب کارگران و یا کارمندان خط تولید و اجرا می‌باشند که ممکن است هیچ کدام آشنایی با فرآیند فیلمسازی و اجرای جلوی دوربین نداشته باشند که این امر می‌تواند در آنها کمی ایجاد حس اضطراب به وجود آورد و این کارگردان است که باید ضمن ایجاد حس آرامش سرصحنه و آشنا نمودن آنها با قاب دوربین بر اساس آنچه که نیاز است از آنها تصاویر درست و طبیعی در حین انجام کار با تجهیزات را ضبط نماید که هم مانع پروسه تولید نشود و همین که عملکرد آنها جلوی دوربین به شکلی مصنوعی و اغراق گونه نباشد.

دریافت بازخورد مشتری

10)ارزیابی و دریافت بازخورد از مشتری :

در جریان گذاشتن مشتری و سفارش دهنده از کلیه مراحل اجرایی در طول ساخت یک مستند تجاری تبلیغاتی ضمن ایجاد حس اعتماد باعث می شود تا مراحل انجام پروژه ساخت با کمترین میزان اشتباه به سرانجام برسد و نیاز به تغییرات کلی در ساختار فیلم نباشد.در نهایت پس از آماده سازی فیلم نسخه نهایی جهت ارزیابی به مشتری نمایش داده می شود که در این مرحله یکسری از نماها ممکن است به در خواست مشتری کوتاه ،حذف و یا جابجا شود که در این صورت کارگردان به عنوان مشاور ضمن ارائه دلایل فنی و اصولی فیلمسازی در صورتی که ساختار فیلم به لحاظ تکنیکی آسیب نبیند اقدام به ویرایش مجدد آن نماید.در کل توجه به این نکته ضروری است که مشتری و سفارش دهنده مصرف کننده نهایی اثر هنری و تولیدی شماست و فیلم تولید شده باید بتواند براساس اخلاق حرفه ای رضایت آنها  را جلب نماید تا روند ادامه همکاری در پروژه های بعدی همچنان ادامه دار باشد.

 

در پایان و به عنوان جمع بندی مطالب گفته شده باید به این موضوع اشاره کنیم که سالهاست صنایع تولیدی و صنعتی ، شرکت های عمرانی و خدماتی به فیلم ها و مستندهای تبلیغاتی به عنوان یک ابزار ضروری برای توسعه کسب و کار و پیشبرد اهداف و سیاست های تجاری و تبلیغاتی خود می نگرند که ما شرکت های تبلیغاتی و فیلمسازی وظیفه داریم تا به بهترین نحو شرایط تهیه و تولید آن را فراهم آوریم.

شرکت تبلیغاتی معین رسانه با داشتن سابقه ای طولانی از دهه 90 خورشیدی تا به امروز سعی برآن داشته تا بتواند تا ضمن بهره گیری از تجهیزات مدرن و نیز تیم تولید متخصص و حرفه ای در کنار شرکت های صنعتی و تجاری باشد و در دستیابی آنها به سهم بیشتری از بازار کمک نماید .

در نظر داشته باشید که کیفیت اولویت ما در همکاری می باشد اگر شما هم به فکر ساخت فیلم و یا مستند تجاری و تبلیغاتی از مجموعه خودتان هستید همکاران ما آماده هستند تا ضمن ارائه مشاوره تخصصی اطلاعات کاربردی بیشتری رو در این خصوص در اختیار شما قرادهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید