وبلاگ معین رسانه

عکاسی تبلیغاتی با هوش مصنوعی

ساخت پس زمینه با هوش مصنوعی

همه ما به نحوی در طول روز با تصاویر سر کار داریم یا به عنوان  ببیننده یا به عنوان تولید کننده برای مقاصدی همچون تبلیغات ، خواه این تصاویر در بیلبوردهای تبلیغاتی باشد و یا در شبکه های مجازی ، که با هدف ترقیب ما به خرید یک محصول و خدمات یا استفاده از اون تولید و عرضه شدن اگر شما دارای یک آنلاین شاپ باشید بیشتر نیاز پیدا می کنید تا از محصولات فروشگاه خودتان عکس جذاب تهیه کنید تا مشتریان رو بیشتر به خرید محصول تشویق کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد کار با هوش مصنوعی در تولید عکس های تبلیغاتی به شما مطالبی رو آموزش دهیم که بتوانید نتیجه بهتری را به دست بیاورید.در پایان هم به شما یکی از بهترین های هوش مصنوعی را معرفی می کنیم که می تواند تا حدود زیادی نیازهای شما را برآورده نماید.

از ابتدای سال 14.2 که هوش مصنوعی توانست با تغییر صدای مهستی آهنگ شادمهر را بازسازی کند سرو صدای زیادی به پا کرد و توجه ها رو به خودش جلب کرد البته سال های قبل در آمریکا و اروپا هم از این نوع کارها انجام می شد ولی در ایران کسی زیاد از آن استفاده نمی کرد.برای عکاس های تبلیغاتی استفاده از هوش مصنوعی ممکن است کمی ناراحت کننده به نظر بیاید و به آن به چشم یک رقیب نگاه کنند ولی به نظر ما که سال ها  در حوزه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی کار کردیم استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی تبلیغاتی می تواند اتفاقا تا اندازه ای هم کار رو راحت تر کند.

عکاسی تبلیغاتی با هوش مصنوعی

نحوه ساخت عکس تبلیغاتی با هوش مصنوعی:

اول باید توضیح دهیم که هوش مصنوعی چطور میتواند عکس تولید نماید.بسته به محصولی که دارید هوش مصنوعی با مقایسه میلیاردها عکسی که در اینترنت وجود دارد و بررسی الگورتیم ها و بخش های مختلف آنها برای محصول شما یک فضا و یک حالت نوری خاصی رو در نظر می گیرد و با قراردادن محصول شما روی یک تصویر زمینه سعی میکند عکس محصول رو بر اساس اندازه (طول،عرض،ارتفاع و بعد)روی سطحی قرار دهد،  از طرفی در برخی نسخه های حرفه ای تر میتواند به محصول شما سایه هم اضافه نماید و اگر حرفه ای باشد پرسپکتیو آن را اصلاح و منطبق با پس زمینه تنظیم کند.

در برخی نسخه های هوش مصنوعی شما میتوانید یک آبجکت ویا یک مدل انسانی در کنار محصول قرار دهید یا تصویر پوشاکی اگر دارید تن یک مانکن کنید که نیاز به عکاسی مدلینگ نداشته باشید.شما می توانید با تایپ خواسته ای که دارید برای هوش مصنوعی آنرا راهنمایی کنیدکه عکس در چه فضای و با چه ویژگی هایی باشد.

حالا که با نحوه کار هوش مصنوعی در عکاسی تبلیغاتی آشنا شدید وقت آن رسیده تا درباره مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی تبلیغاتی:

1.سرعت زیاد:

اگر شما به دنبال تولید تصاویر جذاب و متنوع برای پیج اینستاگرامی خودتان هستید استفاده از هوش مصنوعی می تواند در زمان کمتر عکس های بیشتری رو تولید نماید به این علت که نیاز نخواهید داشت پس زمینه ای را چیدمان کنید تا تصویری را به صورت واقعی تولید نمایید.

2.طرح ها و پس زمینه های متنوع:

هوش مصنوعی با مقایسه میلیاردها عکسی که در اینترنت وجود دارد و استخراج الگوریتم های تشکیل دهنده عکس ها برای محصول شما که از قبل به هوش مصنوعی نوع آن را مشخص می کنید شروع به انتخاب چندین پس زمینه مناسب می نماید البته که قبل از قراردادن محصول در پس زمینه بسته به کیفیت و رزولیشون عکسی که به هوش مصنوعی می دهید اقدام به دور بری کردن و جداسازی محصول خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم که حتماً برای این کار از محصول در یک زمینه سفید اون هم در فضای روشن عکاسی کنید تا هوش مصنوعی بتونه عملیات دوربری عکس رو به دقت بیبشتری انجام دهد و یا اگر با نرم افزارهای ادیت عکس آشنایی دارید دوربری محصول را خود انجام دهید و بعد آن را برای ادامه کار به هوش مصنوعی بسپارید.

دوربری پس زمینه عکس تبلیغاتی

3.هزینه و زمان کمتر:

به دلیل افزایش قیمت تجهیزات عکاسی و نورپردازی انجام پروژه های عکاسی برای پیج های آنلاین شاپ و خانگی مقرون به صرفه نیست و صاحبان این پیج ها اغلب تمایل دارند از محصولاتشون با استفاده از گوشی موبایل عکاسی کنند و استفاده از هوش مصنوعی مزیتی برای آن ها می باشد که در زمان کمتر و هزینه کمتر که فقط باید به اینترنت وصل شوند عکس های بیشتر و متنوعی رو تولید نمایند.

عکاسی از محصول با دوربین موبایل

4.عدم نیاز به تخصص:

شما به عنوان یک کاربر خانگی اصلا نیاز نیست در زمینه گرافیک و عکاسی متخصص باشید و با اطلاعات اولیه باید فقط یک عکس نرمال واضح از محصول در مرحله اول تهیه کنید وبعد با استفاده از المان ها و منوهای آماده در هوش مصنوعی اقدام به تهیه عکس دلخواهتان کنید.مثلا برای محصولتان یک سکو و یا چیدمان خاصی را از مدل هایی که به شما پیشنهاد داده می شود انتخاب کنید تا به عکس اضافه شود.

تا اینجا کار به نظر همه چیز خوب میاد ولی بهتره به معایب استفاده از اون هم توجه داشته باشید.

چیدمان عکس تبلیغاتی با هوش مصنوعی

 

معایب استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی تبلیغاتی:

1.احتمال خطا در برش لبه های سوژه:

اگر عکس شما بدون دوربری به هوش مصنوعی داده بشه نمی شه انتظار زیادی از دقت اون در تشخیص لبه های ریز و پیچیده سوژه ها داشته باشید چون ممکنه بخشی از محصول رو حذف کند و یا بخشی از پس زمینه قبلی رو بدون حذف نگه دارد.

* پیشنهاد میکنیم حتماً در فتوشاپ یا سایر نرم افزار های ادیت عکس از قبل محصولتان رو دور بری کرده و فایل آن عکس رو به هوش مصنوعی برای کار بدهید تا از دقت برش اطراف سوژه مطمئن باشید.

خطای دوربری لبه ها

2.استفاده از سوژه های غیر مرتبط در عکس پس زمینه:

همونطور که گفتیم هوش مصنوعی با مقایسه بیشمار عکس برای پس زمینه محصول شما عکس هایی رو انتخاب می نماید که ممکن است همیشه به محصول شما مرتبط و به لحاظ فضاسازی واقعی نباشد.هر چند در برخی از نسخه های هوش مصنوعی می توانید نوع فضا رو انتخاب کنید ولی همیشه آن چیزی که می خواهید نشود و یا 100% مورد رضایت شما نباشد.

پس زمینه غیرمرتبط با محصول

3.محدودیت در تعداد عکس:

در برخی از سایت های ارائه کننده این نوع از خدمات برای استفاده یا باید به صورت ماهیانه پولی پرداخت نمایید که اکثرا” دلاری هستند و یا اگر هم نسخه رایگان داشته باشند بعد از ساخت یک اکانت شما فقط تعداد محدودی عکس رو می توانید با آن اکانت تولید و ذخیره کنید.

4.محدودیت در ابعاد و رزولوشن :

بیشتر سایت های که این کار رو انجام می دهند در نسخه رایگان محدویتی رو برای ابعاد و رزولوشن عکس نهایی مثلا ( 1080 * 1080  پیکسل) در نظر گرفتند که برای تولید عکس هایی با رزولوشن بیشتر شما باید پول پرداخت کنید، در نتیجه صرفا از این عکس ها به شرط رضایت از نتیجه فقط می شود در شبکه های مجازی استفاده کرد و مناسب چاپ در ابعاد بزرگ نیستند که این محدودیت بزرگی و جدی به شمار می آید.

کیفیت عکس های هوش مصنوعی

5.عدم رعایت حریم خصوصی و کپی رایت:

در این سایت ها وقتی که اکانت جدیدی می سازید از شما خواسته میشود تا رضایت خودتان را با استفاده از آپلود عکس هایی که گرفتید به سرورهای آن سایت بدهید تا هوش مصنوعی بتواند از آن عکس ها برای تولید عکس جدید اقدام نماید. باید توجه داشته باشید که اگر محصولی دارید که نمی خواهید غیر از شما کسی به عکسهای بدون پس زمینه آن دسترسی داشته باشد استفاده از هوش مصنوعی گزینه مناسبی به حساب نمی آید این را هم به یاد داشته باشید که عکاس های حرفه ای وقتی برای برندهای بزرگ عکاسی می کنند طبق قرداد باید تعهد عدم افشای  اطلاعات و عکس های محصول رو به صاحب برند بدهند تا قبل از عرضه محصول به بازار  آن عکس ها و اطلاعات جایی افشا نشده و دست رقبا نیوفتد (اینکه میگن عکاس ها محرم هستند به این دلیله).

6.عدم انطباق در نورپردازی محصول و عکس پس زمینه:

هنگامی که هوش مصنوعی محصول شما رو دوربری میکند و یا عکس دور بری شده را به آن تحویل می دهید از اینکه بتواند نوع نورپردازی آن محصول و جهت تابش نورها را تشخیص دهد فعلاً کمی عاجز است (ممکنه در آینده بتونه) به همین دلیل ممکن است  نور روی محصول به لحاظ رنگ و جهت تابش و سختی و نرمی با فضای عکس پس زمینه متفاوت باشد که این می تواند برای ببیننده حس خوبی ایجاد نکرده و فقط صرفاً یک عکس با یک پس زمینه زیبا داشته باشید.

 

7.عدم تطابق کیفیت عکس محصول و پس زمینه:

طبق تجربه ای که در استفاده از هوش مصنوعی داشتیم هنگامی که عکس محصولی با کیفیت بالا به هوش مصنوعی می دهید ممکن است از پس زمینه ای با کیفیت کمتر برای تولید عکس استفاده نماید و حتی زمانی که عکسی با کیفیت موبایلی را به هوش مصنوعی می دهید ممکن است از عکس شما در پس زمینه ای با کیفیت بالاتر استفاده نماید که این یکجور تضاد بصری ایجاد خواهد کرد و برای استفاده از این تصاویر در مدیوم هایی که کیفیت تصویری خوبی نیاز دارن مناسب نباشد.

ساخت پس زمینه با هوش مصنوعی

8.عدم  امکان ویرایش و تنظیمات رنگ و نور:

به این دلیل که این تصاویر تولید شده اصطلاحاً لایه بسته هستند امکان ویرایش لایه های پیش زمینه و پس زمینه به صورت جداگانه را به شما نمی دهد و هرگونه ویرایش روی بخشی از تصویر ممکن است روی سایر بخش ها نیز تأثیر گذارد.

9.عدم ذخیره فایل با فرمت های متنوع: 

فعلاً این امکان برای حداقل نسخه های رایگان و غیر پولی استفاده از هوش مصنوعی وجود ندارد که بتواند عکس ها را به صورت لایه باز و با رزولوشن و فرمت های متنوع خروجی و ذخیره بگیرد که این مورد می تواند برای عکاسان حرفه ای و گرافیست ها محدویت به شمار آید.

به عنوان جمع بندی باید بگوییم که اگر شما از عکس های تولید شده توسط هوش مصنوعی در پیج آنلاین شاپ استفاده میکنید   تا 70% به هدفتان خواهید رسید و مخاطبان عادی و غیر حرفه ای، آن هم کسانی که از محصول شما اطلاعات قبلی دارند جذب عکس های شما خواهند شد .ولی اگر به دنبال چاپ این تصاویر در بیلبوردهای  تبلیغاتی بزرگ و یا کاتالوگ های تبلیغاتی هستید و محصول شما برای اولین بار قرار هست در معرض دید مشتریان قرار بگیرد و برندسازی انجام دهید  پیشنهاد می کنیم از عکاسی حرفه ای صنعتی و تبلیغاتی استفاده کنید که ما در این مقاله در مورد مزایای عکاسی تبلیغاتی توضیح خواهیم داد.

همونطور که در ابتدای این مقاله قول داده بودیو یکی از بهترین سایت های ساخت عکس تبلیغاتی و عکاسی محصول رو معرفی می کنیم:

flaire.ai

این سایت هم به صورت پولی و هم رایگان می تواند عکسهای محصولات شما را جلوه ای تازه ببخشد که نتیجه خارق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد.اگرچه نسخه رایگان این سایت هم به لحاظ تعداد و هم رزولوشن عکس ها دارای محدودیت هست اما با استفاده از امکاناتی که در اختیار قرار داده می شود، از جمله پس زمینه های متنوع و آبجکت هایی که در کنار محصول قرار می گیرد نتیجه ای بیشتر از انتظار کاربر را فراهم می آورد.

نتیجه گیری:

طبق مواردی که به آن اشاره کردیم فعلا و در زمان نوشتن این مقاله در سال 1402 هوش مصنوعی اگرچه توانسته انقلابی را در زمینه ساخت عکس تبلیغاتی از محصولات را بوجود آورد اما نتیجه آن بیشتر مناسب برای پیج های فروشگاهی آنلاین و کاربران عادی است اما برای تهیه عکس های تبلیغاتی از محصولات با جزییات زیاد و نیازمند نورپردازی دقیق و حرفه ای ، عکاسی صنعتی و تبلیغاتی ضروری و بی رقیب به نظر می رسد،توجه داشته باشید که هوش مصنوعی فعلا می تواند برای تصاویر یک محصول فضای بهتری را تولید نماید ولی نمی تواند یک عکس از محصول را خلق نماید پس عکاسی حرفه ای همچنان مورد نیاز خواهد بود ولی بی شک هوش مصنوعی با پیشرفت هایی که خواهد داشت رقابت را تنگ تر خواهد نمود.

اگر شما برای محصولات تولیدی و خدماتتون عکس هایی با کیفیت زیاد به لحاظ رزولوشن و نورپردازی شده نیاز دارید پیشنهاد می کنیم از خدمات عکاسی تبلیغاتی و صنعتی معین رسانه استفاده کنید که هم در زمان و هم در نتیجه کار بیشترین بهره رو ببرید.

نمونه کارهای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید